|
|
Segons una tradició que prové d'una
historia de Caio Plini Segòn (Plini el Vell), l'escriptor
romà del segle 1er (23-79), el primer dibuix és
el que va fer la filla d'un terrisser de Corinto anomenat Dibutades.
Aquest noia tenia un amic estimat, que estava apunt de marxar
fora de la ciutat. Abans de marxar, la noia va resseguir a la
paret el contorn del cap del noi, aprofitant l'ombra de la llum
d'una làmpada. Després va encarregar al seu pare
que li fés una ceràmica amb aquesta forma. Aquesta
és una imatge poètica que va tenir molt d'èxit
durant el segle XVIII i XIX i que va donar peu a moltes representacions.
Una d'elles és aquesta, de 1773, del pintor David Allan.
|
David Allan, L'origen
de la pintura, 1773 |
|
|
Com totes les histories clàssiques, que
han estat perfeccionades amb el temps, aquesta permet entendre
bé una determinada concepció del dibuix, potser,
també clàssica. Serveix per il·lustrar el
dibuix de pressa de dades del natural, però també
pel dibuix de projecte (si el projecte era el disseny de la ceràmica)
i serveix també per al dibuix de representació,
perque el dibuix va quedar a la paret després.
Si acceptem però aquesta imatge poètica
com s'ha fet durant molt temps, el dibuix no va néixer
com un mitjà per a la comunicació sinó per
al record. La filla de Dibutades no va conservar un retrat del
seu amic sinó tan sols el contorn del seu cap, quelcom
suficient per a que, qui el conegués, el pogués
recordar.
Segons això, el dibuix reprodueix tan sols
un fragment de la realitat i reconèixer el que representa
requereix conèixer abans el que està representat.
En un procés més elaborat, requereix haver establert
uns codis d'interpretació compartits i haver convertit
el dibuix en un llenguatge amb el que explicar allò que
encara no es coneix.
(Aquesta altre imatge és de 1785, del pintor
Jean-Baptiste Regnault)
|
|
|
Probablement la filla de Dibutades va dibuixar el perfil il·luminant
lateralment el cap del noi, per conservar el seu perfil característic.
L'elecció d'aquest perfil és quasi tan important
com el fet de conservar-lo a la paret. La paret és el suport,
l'evidencia de que existeix, però la selecció és
el dibuix. El dibuix és la selecció d'allò
que es valora i la eliminació d'allò que no interessa
mostrar.
|
Jean-Baptiste Regnault, L'origen
de la pintura, 1785
|
|
(La següent imatge és de 1830, de l'arquitecte
Karl Friedrich Schinkel) |
ï
Karl Friedrich Schinkel, L'origen
de la pintura, 1830
|
|
Aquí Schinkel canvia la idea original, posiblement perquè
és arquitecte:
Canvia l'interior íntim per un exterior públic,
de manera que el dibuix es fa a la vista de tothom, per tant,
tots saben què és el que representa. La interpretació
ha deixat de ser subjectiva i ara és objectiva, pactada
i acceptada per tots.
Qui traça el contorn és un simple pastor, que segueix
les ordres de la noia que orienta el cap del model. D'aquesta
manera, Schinkel diferencia l'operari material del director intel·lectual
del dibuix.
Aquí la llum és la del Sol, per tant, la projecció
cònica de la llum de la làmpada inicial ha canviat
per una projecció cilíndrica i, conseqüentment,
canvia la perspectiva per un alçat.
|
Bibliografia recomanada:
-
Robert Rosenblum, "The Origin of Painting: A Problem in the Iconography of Romantic Classicism", The Art Bulletin, vol. 39, n. 4, 1957, pp. 279-290.
- George Levitine, Addenda to Robert Rosenblum, "The Origin of Painting: A Problem in the Iconography of Romantic Classicism", The Art Bulletin, vol. 40, n. 4, 1958, pp. 329-331.
-
Robin Evans, "Translations
From Drawings to Buildings", AA Files, 12, 1986, pp. 3-18.
-
Frances Muecke, "'Taught by Love': The Origin of Painting Again", The Art Bulletin, vol. 81, n. 2, 1999, pp. 297-302.
© dels textos Francisco Martínez Mindeguía
|