Mapa general dels voltants de la ciutat
de Chaux. Idees preliminars que varen determinar l'elecció
dels llocs, l'aïllament de les cases i dels altres establiments,
del llibre de Claude-Nicolas Ledoux, L'architecture
considerée sous le rapport de l'art des moeurs et de la
législation, de 1804
Ledoux (1736-1806) és considerat un arquitecte visionari,
junt amb Etienne-Louis Boullée, un resultat de la Il·lustració
i de la Revolució Francesa. Se'ls col·loca en el
mateix grup però no són iguals. Ledoux és
molt més pragmàtic; dissenya per ser construït
i té en compte les necessitats de la gent. Boullée
no sembla tenir aquests interessos. Des de 1771, Ledoux tenia
el càrrec de Comissari de les Salines i, des de 1773, el
rei Lluís XV el nomenà el seu arquitecte. En 1775
comença a escriure i dibuixar les làmines d'aquest
llibre. La idea inicial era publicar els seus projectes per a
les Salines de Chaux. Però l'any 1789 es pren la Bastilla
i es destituït dels seus càrrecs. En 1793, va ser
arrestat pel comitè revolucionari, acusat d'intrigant,
de treballar per Madame du Barry i de no aplaudir sincerament
quan varen decapitar a Lluís XV. La inactivitat posterior
li permet acabar el llibre, que es publicà el 1804, dos
anys abans de la seva mort. Finalment el llibre li serveix per
explicar les seves idees sobre l'arquitectura.
Ledoux participa de l'idealisme reformista de mitjans del XVIII
i entén que l'arquitectura ha de donar resposta als profunds
canvis que es produeixen des d'una nova perspectiva social i moral.
Ell es veu com un arquitecte filòsof, com també
ho feia Etienne-Louis Boullée, coetani seu. Cal tenir en compte que
aquest llibre es fa entre 1775 i 1804, és el temps final
de la Il·lustració (1715-1789), la independència
dels Estats Units de Nord Amèrica és de 1775, l'inici
de la revolució francesa i la Declaració dels Drets
de l'Home i el Ciutadà són de 1789. Són canvis
que afecten a tot el segle XIX, al paper de l'arquitecte i a
la seva activitat. Cauen les monarquies i puja la burgesia, per
efecte de la revolució industrial. El model urbà
tradicional ja no funciona i cal trobar una solució. Ledoux
està molt influenciat per les teories de Rousseau. A les
salines, dissenya una Casa de la Comunitat, com un lloc de trobada
per gent de totes les classes, i fa una Casa de la Pau o Temple
de la Felicitat, una mena de jutjats on no es castiga amb la presó
i les diferencies s'han d'arbitrar.
En aquest llibre, és tan important el text com les làmines,
i a vegades semblen ser independents l'un de les altres. El que
projecta a Chaux és un model per a una nova organització
social i urbana. La forma dels edificis expressa l'activitat que
es realitza en ells. La forma de la ciutat es el símbol
de la comunitat, al voltant d'un centre comú. Aquest és
el segon projecte. El primer era una planta quadrada. Tampoc és
el projecte definitiu, perquè el que es va construir és
diferent.
Ledoux no proposa una integració paisagísta de la ciutat.
El traçat recorda un assentament romà, amb el cardo
i el decumanus, però les referències van més
enllà. L'eix horitzontal ja existia, és el camí
entre la ciutat d'Arc i la de Senans. L'eix vertical es nou, completament
recte i no te fi: travessa el riu Loue i els boscos de Chaux i
la Perrousse. L'eix horitzontal és la relació amb
el lloc; el vertical és el projecte, l'eix de simetria
de l'ordenació.
Diu Ledoux, en el seu llibre:
La línea intersecante del diámetro
mayor atraviesa el río Loüe, unas inmensas llanuras,
la ciudad, el bosque, el río Doubs, el canal de Ginebra
y los pastos helvéticos; a la izquierda, el Mosa, el Mosela,
el Rin, el puerto de Amberes y los mares de Norte transportan
hasta los desiertos de Siberia, los frutos tempranos, tan deseados
por nuestro comercio y nuestra artesanía. ¡Oh fuente
inagotable de riquezas!, eres el producto de todas las demás,
gracias a tiel natural reconocimiento de las naciones se vivifica,
gracias a tilas fortunas se regularizan, los imperios se agrandan
y alcanzan el apogeo de su esplendor. El diámetro menor alinea las calles d'Arc y de Senans,
las forjas de Roche, papelerías y cererías; ¡qué
actividad! Unos pulen el acero, cincelan el cobre, o soplan el
vidrio; otros funden el fulminante metal que mantiene el derecho
de las naciones (Akal, 1994, p. 72)... L'eix horitzontal
és la base dels recursos; el vertical és el progrés
i el futur... Una estructura cartesiana molt clara...
Respecte d'aquest eix vertical diu: Seguid
el impulso que os acosa; recorred el impenetrable dédalo
del bosque; recorred esas amplias rutas que se angostan y se pierden
en el vacío de la inmensidad, esos senderos en los que
la luz y la sombra, en su lucha económica, regulan la claridad
propicia al sentimiento... (p. 73)
Són aquests textos els que fan d'ell un visionari. Però
també els seus dibuixos. Aquest és un dels primers
del llibre. És una forma regular en mig d'un ambient rústic.
El terreny és pla però hi ha una estranya ombra
que fa que sembli que tot leviti sobre el terreny: la planta sembla flotar per sobre del terreny...
Diu: He aquí un mundo aislado
dentro del mundo; he aquí un pueblo laborioso que hace
desarrollar y crecer todas las semillas que la tierra... ha prometido
fecundar... Però aclareix després: Confieso
que tenía necesidad de hacer esta exposición para
convencerme de que una gota de agua suspendida pudo, al caer,
promover la industria y llevarla hasta el confín del mundo.
Estoy de acuerdo en que la exaltación de la idea puede
desarrollar, al caldear los espíritus, consideraciones
de las que la fría razón parece alejar la madurez;
incluso soy consciente de que puede dar acogida a los delirios
que la imaginación sugiere o que el favor acredita. Pero,
cuando reúno todos los conocimientos adquiridos referentes
a las salinas de Europa, no encuentro nada que justifique este
rechazo... (p. 74)
Ledoux dibuixa també una perspectiva del conjunt,
|
Aquí es veu que tot està
al mateix nivell però el centre està més il·luminat...
Diu (p. 73): Se abre un círculo
inmenso que se desarrolla ante mis ojos: un nuevo horizonte que
brilla con todos sus colores. El poderoso astro mira audazmente
a la naturaleza obligando a bajar los ojos a los débiles
humanos. Tú, actividad productiva, no temes traspasar la
línea abrasadora. Madre de todos los recursos, sin ti nada
puede existir, excepto la miseria; expandes la influencia que
da la vida; alegras los áridos desiertos y los melancólicos
bosques.
Diu (p. 76): Una perspectiva reune
en un marco todos los puntos que la vista puede abarcar pero,
cuanto más vasta es la naturaleza, tanto más su
imitación abarcará sólo un círculo
estrecho. Si ha dado ésta a uno de nuestro órganos
un alcance que se fortaleca con el ejercicio, si lo ha aumentado
con ayuda de anteojos que alcanzan mayores distancias, no ocurre
lo mismo con la libertad de concepción, pues no puede quedar
limitada por la vista de las tierras que se confunden con el horizonte:
estos campos que nos parecen inmensos, resultan para ella excesivamente
angostos. La inmensidad de los cielos no es bastante grande para
su dominio...
Ledoux està parlant d'una utopia, d'un pla per un nou
món, però la imatge formal és una evolució
de Versalles,
|